Dišem, dišeš, diše… Disanje za decu: opuštanje za bolji san

-Diši, mili… 
-Pa dišem… Aaaa misliš da dišem!  
-Tako je, duboko udahni kroz nos, koliko može, pa izdahni… Vidi, stomačić raste kao balon, pa pluća, uuu kako je veliki ovaj balon… i sad se balon izduvava polako… 
-Baš mi se spava, mama… – Čuje se posle nekog vremena, a već posle prvog dubokog udaha i izdaha zevanje… 

U jednom od tekstova Joga disanje – korist i za mame i za bebe* pisala sam o tome kako je “vežbanje” disanja korisno za mame i njihove bebe, a ovde ćete naći koju reč, kao što se može pretpostaviti na osnovu ovog dijaloga između mog deteta i mene, o jednostavnoj tehnici joga-disanja, prilagođenoj deci.

Joga praktikanti/kinje znaju koliko je svesnost o disanju moćna. Svesno, kontrolisano disanje pomaže da se oslobodi stres, popusti anksioznost, da se osoba opusti, smiri se misaoni tok. Međutim, mi koristimo samo jedan mali deo svojih kapaciteta i dišemo najčešće samo vrhovima pluća i dišemo plitko. Po nekim autorima, jedan od razloga razboljevanja jeste i nepravilno disanje, kao i nepravilno držanje tela, što joga fokusirajući se i na jedno i na drugo, pomaže na putu ka zdravlju. Kada dobro držimo telo, te sedimo ispravno, tada možemo i bolje da dišemo – ako se setimo ili ako naučimo. Da naučimo? Da, iako je disanje potpuno nesvesno, potrebno je i da ga učimo, pa umesto samo vrhovima pluća da dišemo stomačno, plućno i vrhovima pluća. Postoje razne tehnike disanja koje su prisutne u joga praksi, ali verujem da je moguće, važno i korisno učiti decu disanju. A kako je moguće tako nešto decu učiti i zašto bi to bilo korisno i za njih?

Kao što duboko i kontrolisano disanje pomaže odraslima da se smiri misaoni tok, opusti čitavo biće, tako i decu smiruje i opušta. Naravno, nisu baš sve tehnike disanja, odnosno pranajame za decu, ali za početak mogu da nauče da duboko udahnu i duboko izdahnu i to kroz nos. Koliko puta tokom dana se vi sami setite toga?

Možete da probate pred spavanje, kao što i ja radim sa svojim detetom, pogotovo kad vidim da je još uzbuđeno bez obzira na ritual i rutinu pred spavanje. Kažem mu da duuuboooko udahne kroz nos, pa isto tako izdahne, takođe kroz nos. Pri svakom udahu kao da se puni i raste kao balon (kvasac i sl), i onda izduva… Kada radimo to tokom dana, onda koristim razna poređenja i uz pokret ili položaj, ali uveče, vrlo jasno, kratko, bez previse priče i objašnjavanja i samo smo fokusirani na udah i izdah… Već posle prvog udaha i izdaha počne da zeva, i ono samo kaže kako mu se spava. Disanje je toliko sjajno u svakom smislu!

Tokom dana možete da vežbate i „učite“ disanje a nije ništa komplikovano niti opasno. Legnete na pod, na krevet, stavite nekog plišanog medu (ili neku drugu plišanu ili gumenu igračku, kao što je recimo patka) između grudi i stomačića i pri svakom udahu posmatrate kako se podiže (a podiže se stomačić i pune pluća vazduhom), a izdahom se spušta, kao da je na talasima… zabavno je a usput i korisno. A najbolje je kad oboje – i vaše dete i vi zajedno dišete i zabavljate se, pa još i opuštate! Šta čovek više da poželi!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s